Zoekterm onderzoek

Hoger in Google? Keywords, keywords en nog eens keywords

Check of jij de beste zoekwoorden hebt

De eerste stap om gevonden te worden begint bij het kiezen van de juiste keywords. Het gebruiken van de juiste termen in de juiste context zorgt dat mensen sneller je website vinden. Dat moet goed uitgestippeld worden. Zie keywords als de signaallichtjes en jouw website als een luchthaven. Hoe beter de lichtjes geordend zijn, hoe prettiger het is voor vliegtuigen om er te landen. Hieronder leggen we eerst uit wat de betekenis van keywords nu precies is.

 

Het is, zoals gezegd, het eerste en misschien wel belangrijkste dat telt bij SEO zijn de keywords, oftewel sleutelwoorden. Stel dat jij een winkel in vechtsportartikelen hebt, dan wil je gevonden worden als mensen ‘bokshandschoenen kopen’ of ‘karatepakken sale’ op Google zoeken. Het lijkt dan een logische keuze om die combinatie zoveel mogelijk op jouw website vermelden. Er is inderdaad een tijd geweest dat dat zo was, maar Google update continu het algoritme en zodoende wordt het systeem steeds slimmer. Met alleen die woorden kom je er niet. Het gaat erom dat de keywords ook in een relevante vorm en in een goede tekst gebruikt worden.

Weten waar uw klanten op zoeken in Google?

De juiste keywords

Je wilt dus veel keywords gebruiken, maar het moeten er ook niet te veel zijn. Om de metafoor van de landingsbaan maar weer op te rakelen, de piloot moet wel kunnen zien hoe hij kan landen. Zie het algoritme als de piloot. Hij volgt de strategisch geplaatste keywords als lichtjes en kiest op basis daarvan de beste en veiligste route. Er zit dus meer achter dan alleen wat woordjes in een tekst rammen. Sitezilla helpt met het vinden en uitzetten van de meest effectieve lampjes. Jouw landingsbaan wordt de veiligste van allemaal.

Hoewel sleutelwoorden allang niet meer het fundament van SEO vormen, spelen ze wel nog steeds een belangrijke rol. Datzelfde geldt voor twee andere aandachtspunten: paginatitels en hyperlinks