Google bestraft bedrijven met websites die niet geschikt zijn voor mobiel

Op 21 april 2015 heeft Google aangekondigd websites welke niet geschikt zijn voor mobiel lager in de zoekresultaten op te nemen. Deze verandering zal een grote impact hebben op de zoekresultaten op smartphones en op het verkeer naar websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel. De zoekresultaten op pc’s en tablets blijven onveranderd. Dat het tijd wordt voor een “responsive” website, een website die geoptimaliseerd is voor weergave op mobiele telefoons en tablets, is dus aangebroken.

Effect op zoekresultaten
Vooralsnog lijkt het effect in Nederland nog even op zich te wachten maar dat aanpassingen in de zoekresultaten eraan zitten te komen staat buiten kijf. In andere landen zijn de effecten reeds volop besproken.

Het effect op de zoekresultaten in Google heeft alleen impact op de mobiele zoekresultaten. Lokale resultaten, video’s en nieuws kunnen nog steeds doorverwijzen naar desktopsites. Het feit of een website geschikt is voor mobiele weergave wordt dus binnenkort ook meegenomen in de positionering van de resultaten.

Kansen voor slimme ondernemers in het MKB
De aangekondigde veranderingen bieden kansen voor ondernemers die al hebben geinvesteerd in een mobiele website. Vooral in het MKB zijn er nog veel websites die niet geschikt zijn voor mobiele weergave. Het investeren in een nieuwe website kan slimme ondernemers dus een voorsprong bieden op de concurrentie. Op dit moment is bijna de helft van het zoekverkeer mobiel.

Het verwerven van een hogere positie in de zoekmachines is natuurlijk fantastisch, maar het verbeteren van de gebruikerservaring is minstens net zo belangrijk.

Wilt u ook graag een professionele website geoptimaliseerd voor mobiel? Bekijk dan onze voordelige Sitezilla Websitepakketten.

Controleer of uw website geschikt is voor mobiel
Wilt u graag weten of uw website geschikt is voor mobiele weergave? Dan kunt u dit eenvoudig testen met de “Mobile Friendly” tool van Google. Vul hieronder de URL in van uw website (of dat van uw concurrenten) om te controleren of deze door Google wordt gezien als mobielvriendelijk.